INTEGRITETSPOLICY

INTEGRITETSPOLICY

INTEGRITETSPOLICY

INTEGRITETSPOLICY

Integritetspolicy

Denna policy förklarar hur vår webbplats tandlakargruppentaby.se samlar in och behandlar dina uppgifter, vilka val och möjligheter du har, och hur du kan utöva dina rättigheter. Denna policy riktar sig till dig som besöker vår webbplats och skickar epost till oss, både via våra kontaktformulär på hemsidan samt via vår epostadress info@tandlakargruppentaby.se
Följande avsnitt förklarar vilka typer av uppgifter som vi kan komma att behandla om dig och för vilka syften. Vi förklarar också hur uppgifterna samlas in och hur länge uppgifterna sparas.

 

Tidsbokning och kontakt

Som patient hos oss har du möjlighet att begära tidsbokning via kontaktformuläret på vår webbplats eller per telefon. För att tillhandahålla dig denna tjänst krävs ditt namn, epost och telefonnummer. Behandlingen av dina uppgifter är nödvändig för att kunna fullgöra en tidsbokning och för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss i egenskap av vårdgivare. Kontaktuppgifterna sparas i vårt patientjournalsystem i enlighet med bestämmelserna i Patientdatalagen.

Epost

Epost du skickar till oss raderar vi så snart vi kan efter ditt ärende är avklarat. Om du önskar att ditt epostmeddelande raderas omgående så meddela oss detta via kontaktuppgifterna du finner längst ned i denna policy.

 

Patientuppgifter

Varje gång du kontaktar oss registrerar vi personuppgifter om dig. Personuppgifterna behövs för att kunna ge en god, säker och trygg tandvård. Personuppgifterna används också för att följa upp vår verksamhet och för att få en bild av våra patienters tandhälsa. De två lagar som reglerar hanteringen av personuppgifter inom vår verksamhet är Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen.

 

Journalföring

Vi är skyldiga att föra en patientjournal avseende varje patient. Patientjournalen kan exempelvis innehålla personuppgifter som bakgrunden till vården, uppgift om ställd diagnos, utförda och planerade åtgärder och uppgift om när och vem som har gjort anteckningen i journalen. Dina personuppgifter behövs och behandlas för att kunna ge en god och säker vård, samt för verksamhets- och kvalitetsuppföljning. En del av personuppgifterna måste dessutom rapporteras till nationella hälsodataregister och Försäkringskassan. Vi har rätt att registrera dina personuppgifter i patientjournalen och hälso- och sjukvårdsregister även om du inte gett oss ditt samtycke. Dina uppgifter sparas i vårt patientjournalsystem i enlighet med bestämmelserna i Patientdatalagen.

 

Personuppgifter

Det finns klara regler i Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen för hur vi ska bevara dina personuppgifter. Enligt dessa regelverk ska exempelvis personuppgifter i en journalhandling bevaras minst tio år efter det att den sista personuppgiften fördes in i handlingen.

 

Tillgång

Inom tandvården råder sträng sekretess för uppgifter om patienters hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden. Vi kommer därför inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra det till följd av lagar och föreskrifter (t.ex. till Försäkringskassan, Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet), eller om vi har fått ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande. Detta utesluter inte att vi kan använda leverantörer som behandlar dina personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga avtal och våra instruktioner. Leverantören som får tillgång till dina personuppgifter ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges enligt denna patientinformation.

 

Ta del av patientjournalen

Som patient har du rätt att ta del av uppgifter som finns i din patientjournal. Du har även rätt att få en kopia av hela eller delar av patientjournalen.

 

Få dina personuppgifter rättade eller raderade

Om du har en avvikande mening i förhållande till det som står i din patientjournal, eller anser att en uppgift där är oriktig, har du rätt att få detta infört i din patientjournal. För att få en uppgift borttagen i din patientjournal måste du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) på www.ivo.se för att få detta prövat.

 

Återkalla ditt samtycke

Om du har lämnat ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Du kan återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss enligt kontaktuppgifterna nedan. Se dock ovan under rubriken ”Personuppgifter”.

 

Klagomål och skadestånd

Du har rätt att när som helst inge ett klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till oss eller till Datainspektionen.

 

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation informerar vi dig om att denna webbplats använder cookies.

 

Vad är en cookie

En cookie är en liten textfil som laddas ner till din enhet när du besöker en webbplats. En cookie innehåller inte någon information som identifierar dig som person utan används för att identifiera en webbläsare på en enhet.

 

Varför används cookies

Webbsidor använder cookies för att komma ihåg och spara de val du har gjort online. Det är bara den webbsida som har satt en cookie som kan läsa sin egen cookie. Cookien hjälper en webbplats att kommunicera med din webbläsare vid ett besök för att känna igen vilka inställningar och val du tidigare gjort och ge dig en bättre användarupplevelse online.

 

Vår webbplats använder cookies

  • För att förbättra funktionaliteten för dig som användare av vår webbplats.
  • För att få tillförlitlig besöksstatistik
  • För att annonssystemet ska känna igen återkommande användare och därigenom anpassa annonser
  • För att minska reklam som är irrelevant för vissa målgrupper
  • För att lagra information angående vår cookiepolicy

 

Session Cookie

Session cookies används för att känna igen dig när du besöker vår hemsida. En session cookie lagras endast på datorns minne så länge som webbläsaren är igång och försvinner när du stänger din webbläsare.

 

Fast Cookie

Sparar en liten textfil som finns kvar mellan besök på en webbplats. Filen används för att webbplatsen ska känna igen webbläsaren, kan endast läsas av webbplatsen som sparat filen och innehåller ingen personlig information.

 

Samtycke till Cookies

Du godkänner vår policy och användning av cookies genom att klicka på godkänn och därmed stänga meddelandefönstret.

 

Tacka nej till Cookies

Vill du inte acceptera cookies kan du ställa in din webbläsare så att den inte lagrar vissa eller alla cookies. Hur du ändrar inställningarna beror på vilken webbläsare du använder- mer information kan du hitta i din webbläsares hjälpfunktion. Att inte använda cookies kan medföra att tillgängligheten på vår webbplats begränsas och vissa funktioner inte kommer att fungera.

 

Uppgifter

Vi kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut dina uppgifter utöver vad som anges i denna policy, om vi inte är skyldiga att göra det för att fullgöra en rättslig förpliktelse eller om vi har fått ditt samtycke till ett sådant utlämnande.

 

Rättigheter

Du har rätt att begära en kopia på de uppgifter som vi behandlar om dig.

Du har rätt att begära radering av dina uppgifter för de fall att uppgiften inte längre är nödvändig för det ändamål den blev insamlad för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av dina uppgifter.

Du har rätt att begära att dina uppgifter överförs från oss till dig själv eller till en annan leverantör. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att överföra delar av dina uppgifter.

Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som vi utför med stöd av intresseavvägning. Du måste då specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.

Du har rätt att begära en tillfällig begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för direktmarknadsföring genom att kontakta oss på uppgifterna nedan.

Du har rätt att när som helst komma in med ett klagomål till oss eller till behörig tillsynsmyndighet.

Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att skicka oss ett meddelande.

Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig kontakta Datainspektionen på 
www.datainspektionen.se.

 

Ändringar i denna policy

Om vi gör ändringar i denna policy kommer vi att meddela dig genom att publicera den uppdaterade versionen på webbsidan  tandlakargruppentaby.se. Om ändringarna är väsentliga, kommer vi även meddela dig på lämpligt sätt och, om det krävs, be om ditt samtycke.

 

Personuppgiftsansvarig

Tandläkargruppen Täby Centrum AB (556749-4397) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina uppgifter enligt denna policy.

 

Kontakt

tandlakargruppentaby.se har en dataskyddsansvarig som ansvarar för dataskyddsfrågor. Om du har några frågor kring denna policy, behandlingen av dina uppgifter eller hur kan utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår dataskyddsansvarig på info@tandlakargruppentaby.se.


Integritetspolicyn uppdaterades senast [2022-03-03].

 



Privacy Policy

This policy explains how our website tandlakargruppentaby.se collects and processes your data, what choices and options you have, and how you can exercise your rights. This policy is directed at you who visit our website and send emails to us, both via our contact forms on the website and via our email address info@tandlakargruppentaby.se.

The following sections explain what types of data we may process about you and for what purposes. We also explain how the data is collected and how long the data is retained.

 

Appointment booking and contact

As a patient with us, you have the opportunity to request an appointment via the contact form on our website or by phone. To provide you with this service, we require your name, email, and phone number. The processing of your information is necessary to fulfill an appointment booking and to comply with legal obligations that are incumbent upon us as a healthcare provider. Contact information is stored in our patient journal system in accordance with the provisions of the Patient Data Act.

Email

Emails you send to us will be deleted as soon as we can after your case is completed. If you wish for your email message to be deleted immediately, please inform us of this using the contact details found at the bottom of this policy.

 

Patient information

Every time you contact us, we register personal information about you. The personal information is necessary to provide good, safe, and secure dental care. The personal information is also used to follow up on our operations and to get an overview of our patients' dental health. The two laws that regulate the handling of personal information within our operations are the Patient Data Act and the Data Protection Regulation.

 

Journalizing

We are required to maintain a patient record for each patient. The patient record may contain personal information such as the background of the care, details of the diagnosis, actions taken and planned, and information about when and who made the notes in the record. Your personal information is necessary and processed to provide good and safe care, as well as for operational and quality follow-up. Some of the personal information must also be reported to national health data registers and the Social Insurance Agency. We have the right to register your personal information in the patient record and in health and medical care registers even if you have not given us your consent. Your information is stored in our patient record system in accordance with the provisions of the Patient Data Act.



Personal data

There are clear rules in the Patient Data Act and the Data Protection Regulation regarding how we should preserve your personal data. According to these regulations, for example, personal data in a medical record must be kept for at least ten years after the last personal information was entered into the record.

 

Access

In dental care, strict confidentiality applies to information about patients' health conditions or other personal circumstances. Therefore, we will not disclose your personal data unless we are required to do so by laws and regulations (e.g., to the Social Insurance Agency, the National Board of Health and Welfare, and the Public Health Agency), or if we have received your explicit consent for such disclosure. This does not exclude the possibility that we may use vendors who process your personal data on our behalf in accordance with written agreements and our instructions. The vendor who gains access to your personal data is not granted any right to use your personal data for purposes other than those specified in this patient information.

 

Access the patient journal

As a patient, you have the right to access the information that is in your patient record. You also have the right to receive a copy of all or parts of the patient record.


Get your personal data corrected or deleted

If you have a dissenting opinion regarding what is stated in your patient journal, or believe that any information there is incorrect, you have the right to have this recorded in your patient journal. To have an entry removed from your patient journal, you must contact the Health and Social Care Inspectorate (IVO) at www.ivo.se to have this assessed.


Revoke your consent

If you have given your consent for the processing of your personal data, you have the right to withdraw this consent at any time. You can withdraw your consent by contacting us using the contact details below. Please see above under the heading 'Personal Data'.

 

Complaints and damages

You have the right to file a complaint regarding our processing of your personal data with us or with the Data Inspection Authority at any time.

 

Cookies

According to the Electronic Communications Act, we inform you that this website uses cookies.

 

What is a cookie?

A cookie is a small text file that is downloaded to your device when you visit a website. A cookie does not contain any information that identifies you as a person but is used to identify a browser on a device.


Why are cookies used?

Websites use cookies to remember and save the choices you have made online. Only the website that set a cookie can read its own cookie. The cookie helps a website communicate with your browser during a visit to recognize what settings and choices you have previously made and to provide you with a better online user experience.

 

Our website uses cookies

  • To improve functionality for you as a user of our website.
  • To obtain reliable visitor statistics.
  • For the advertising system to recognize returning users and thereby customize ads.
  • To reduce irrelevant advertisements for certain target groups.
  • To store information regarding our cookie policy.

 

Session Cookie

Session cookies are used to recognize you when you visit our website. A session cookie is stored only in the computer's memory as long as the browser is running and disappears when you close your browser.

 

Cookie

Saves a small text file that remains between visits to a website. The file is used for the website to recognize the browser, can only be read by the website that saved the file, and does not contain any personal information.

 

Consent to Cookies

You accept our policy and use of cookies by clicking accept and thus closing the message window.


Decline Cookies

If you do not want to accept cookies, you can set your browser to not store certain or all cookies. How to change the settings depends on which browser you are using - you can find more information in your browser's help function. Not using cookies may result in limited accessibility on our website and certain features may not work.

 

Data

We will not share, sell, transfer, or in any other way disclose your information beyond what is stated in this policy, unless we are obliged to do so in order to fulfill a legal obligation or if we have obtained your consent for such disclosure.

 

Rights

You have the right to request a copy of the information we process about you.


You have the right to request the deletion of your data in cases where the data is no longer necessary for the purpose for which it was collected. However, there may be legal obligations that prevent us from immediately deleting parts of your data.


You have the right to request that your data be transferred from us to yourself or another provider. However, there may be legal obligations that prevent us from transferring parts of your data. You have the right to object to the processing of your personal data that we perform based on balancing of interests. You must specify which processing you are objecting to. If your personal data is processed for direct marketing, you always have the right to object to the processing at any time.

You have the right to request a temporary restriction on the processing of your personal data.


You have the right to withdraw your consent for direct marketing at any time by contacting us using the information below.


You have the right to file a complaint with us or with the relevant supervisory authority at any time. If you wish to exercise any of your rights, you are welcome to send us a message.


If you wish to file a complaint with a supervisory authority, we ask you to contact the Data Inspection Authority at www.datainspektionen.se.

 

Changes in this policy

If we make changes to this policy, we will notify you by publishing the updated version on the website tandlakargruppentaby.se. If the changes are significant, we will also inform you in an appropriate manner and, if required, seek your consent.


Data Controller

Tandläkargruppen Täby Centrum AB (556749-4397) is data controller for the processing of your information according to this policy.


Contact

tandlakargruppentaby.se has a data protection officer responsible for data protection issues. If you have any questions regarding this policy, the processing of your data, or how you can exercise your rights, you are welcome to contact our

data protection officer at info@tandlakargruppentaby.se.The privacy policy was last updated on [2025-08-08].